SPELREGELS

Inhoud

1. Organisatie▸
2. Gedrag▸
3. Basis spelregels▸

1. Organisatie

1.1 Moderators
  • Onze vrijwilligers zijn bekend onder de noemers moderators of staff.
  • De Moderators hebben altijd het laatste woord/keuze in geschillen/onenigheden.
  • Mods zijn ook mensen en kunnen het soms verkeerd hebben. Houd daar ook rekening mee.
1.2 Huidige moderators
  • Bernard
  • Brigit
  • Gress
  • Krijn
  • Sebastiaan
  • Xavier
  • Yairo

2. Gedrag

2.1 “Doe ‘ns lief”
  • Ruzie maken doen we niet. Als er sprake is van onenigheid kunnen moderators hier een (tijdelijke) beslissing over maken. 
  • Agressie of ongepast gedrag, zowel fysiek als verbaal wordt niet geaccepteerd en zal leiden tot de verwijdering van de deelnemer, zonder restitutie.
2.2 Fairplay & community respect
  • Bij twijfel los je dit altijd netjes op
  • Spawn campen of het rondhangen bij de spawn van de tegenstander met als doel het taggen van de tegenstander is niet toegestaan.
  • Dart Sweeps zijn niet optioneel! Vele handen maken licht werk, doe dus even mee als we darts rapen, dit zal niet vaker zijn dan 3 a 4 keer per evenement. Vertrekken kan dus ook enkel direct na een dart-sweep.
2.3 Intellectueel eigendom
  • Het gebruiken en hergebruiken van andermans ideeën doen we allemaal, maar respecteer de auteur van die ideeën wel.
  • Knock-offs of (Chinese) kopieën van community designs zijn dus niet toegestaan op onze evenementen. Bij twijfel kun je altijd terecht bij het mod team, want wij begrijpen ook dat de verschillen soms klein zijn, of onbedoeld.

3. Basis regels

3.1 Leeftijd
  • De minimum leeftijd voor deelname aan DNC events is 14 jaar. Als evenementen afwijken van deze leeftijd zal dat ruim van tevoren worden gecommuniceerd. Niet volwassenen (<16)  zijn verplicht gebracht te worden door een ouder of voogd, daarbij is het verplicht door deze voogd aangemeld te worden bij de mods.
  • Sommige speltypen kunnen niet-volwassen uitsluiten, dit is eerder uitzondering dan regel.
  • Voor niet-volwassenen gelden extra veiligheidsregels, lees deze dus zorgvuldig door.
3.2 Geraakt worden
  • Een hit is het geraakt worden door een projectiel waar dan ook op het lichaam of op de gear, blaster of melee wapen. Een beperkte uitzondering hierop zijn schilden.
  • Bij twijfel over hits is het altijd beter een hit te veel te nemen dan een te weinig: 
  • Dit leidt tot onbegrip en frustratie bij de tegenstander.
  • Ben je geraakt/hit: dan mag je niet praten met teamgenoten in het spel tot je opnieuw deel neemt aan het spel (re-spawn): dead men don’t talk.

4. Veiligheid

4.1 Bescherming
  • Oogbescherming/”Eye-Pro” is verplicht, geen uitzonderingen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een minimaal een vuurwerkbril.
  • Gezichtsbescherming is verplicht voor alle niet-volwassenen. Denk hier aan een mesh-gezichtsmasker of een paintball masker. Voor volwassenen is gezichtsbescherming ten strengste aangeraden.
  • Tijdens spellen draag je jouw oogbescherming ten allen tijde. Op een indoor locatie, met zitplaatsen langs het speelveld, is het tijdens een speelronde ook geadviseerd om oogbescherming op te houden.
  • Mocht je oogbescherming om welke reden dan ook af vallen, dan telt dit als een hit. Bedek direct je ogen en kijk naar de grond. Pas als je weer oog bescherming op hebt mag je weer deelnemen aan het spel. Steek eventueel je hand omhoog en roep om een Moderator om je te assisteren.
  • Pas als de marshall/game-master/moderator het signaal geeft mag je jouw bescherming afdoen.
4.2 Blaster Discipline
  • Buiten de spellen mogen blasters niet gebruikt worden buiten de aangewezen blasting-range. Mocht niet duidelijk zijn waar deze is, raadpleeg dan een mod.
  • Het gebruik van de blaster buiten de daarvoor aangewezen plekken (en/of) op onverantwoorde wijze kan en zal worden bestraft met directe ontzegging van deelname.
  • Tijdens het spel dien je een blaster te gebruiken die valt binnen de klasse die voor het spel is gecommuniceerd. Lees verder op de pagina voor verdere uitleg en de classificering van blasters.
  • Alleen blasters uit klasse 1 mogen worden gebruikt op tegenstanders binnen 3 meter. Gebruik je een hogere klasse blaster, probeer dan ten alle tijde “pang” te roepen. Dit telt ook als hit en bespaart je tegenspeler een nare blauwe plek. Dit zal echter in het heetst van de strijd niet altijd kunnen. Wees beleefd naar elkaar indien je van dichtbij elkaar raakt.
  • Hits op het hoofd tellen, maar wij vragen om niet gericht op het hoofd te schieten.

5. Uitrusting

5.1 Algemeen
  • Blasters en uitrusting dienen tot aankomst op de locatie opgeborgen te blijven.
  • Tijdens een zaalwar is milsim of overmatig (militaire) camouflagekleding niet toegestaan (zie 5.2)
  • Op een Airsoft/Paintball locatie is, afhankelijk van de regels van de locatie, milsim of militaire camouflagekleding toegestaan. Dit zal altijd voor aanvang worden gecommuniceerd.
  • Op een openbare (buiten)locaties of evenement is milsim en tactische kleding niet toegestaan. Er zal strenger worden opgetreden tegen het overtreden van deze regels. Deelnemers kan gevraagd worden van kleding te wisselen, toegang geweigerd worden of van de locatie worden verwijderd door de moderators.
5.2 Kleding
  • Het is niet toegestaan in volledige camouflage (1+5) deel te nemen aan een zaalwar. Voor airsoft locaties gelden andere regels. Informeer hier over bij de organisatie.
  • Een combinatie van een camouflage shirt (1) een effen kleur broek (6) of felle camouflage (7) or paintball broek (8) is toegestaan.
  • Een combinatie van een camouflage broek (5) een effen kleur shirt (2) of felle camouflage (3) or paintball jersey (4) is toegestaan.
  • Alle overige combinaties tussen 2-4 en 6-8 zijn toegestaan.
Zoals met veel zaken zijn dit richtlijnen, bij twijfel is het altijd verstandig om even met de mods contact op te namen via WhatsApp of Discord.
5.3 Schilden
  • Schilden moeten te dragen zijn in 1 hand/arm strap, mogen geen gevaar vormen voor je medespelers, en dienen altijd te worden gebruikt in combinatie met een klasse 1 blaster of een kort melee wapen. Het combineren van een schild en een blaster van klasse 2 of hoger is niet toegestaan.
  • Schilden beschermen tegen Light ammo.
  • Schilden worden “gepierced” door Medium ammo: dit houdt in dat de hit telt, ook als enkel het schild is geraakt.
  • Schilden worden vernietigd door Heavy ammo: de hit telt ook op het schild zoals bij Medium ammo, en het schild moet weggelegd worden. 
  • Het schild moet een officieel erkend nerf-schild zijn en mag geen scherpe randen of punten hebben. Keuring door de mods moet gebeuren voor de aanvang van de war.
  • Het schild moet te allen tijde vastgehouden worden met één hand. Het is niet toegestaan om het schild aan je arm te bevestigen of op een andere manier te gebruiken om jezelf volledig te bedekken.
  • Het schild mag alleen gebruikt worden om projectielen van de tegenstander af te weren. Het schild mag niet gebruikt worden om fysiek contact te maken met andere spelers. Het is niet toegestaan om het schild tegen andere spelers aan te duwen,ermee te slaan of de andere spelers te blokkeren/belemmeren.
  • Het schild mag niet gebruikt worden om projectielen vast te houden of te blokkeren die niet afkomstig zijn van nerf-blasters. Het is alleen bedoeld om nerf-projectielen af te weren.
  • Het schild mag niet gebruikt worden om het zicht van andere spelers te belemmeren. Het is niet toegestaan om het schild voor je gezicht te houden om anderen te hinderen.
  • Het schild moet te allen tijde duidelijk herkenbaar zijn als een schild. Het is niet toegestaan om het schild te camoufleren of te verbergen om andere spelers te misleiden.
  • Het schild mag niet gebruikt worden als een barrière om jezelf onkwetsbaar te maken. 
  • Het schild kan alleen gebruikt worden om projectielen af te weren, maar je kunt nog steeds geraakt worden op andere lichaamsdelen.
  • Het schild mag alleen gebruikt worden tijdens de afgesproken game-modes en op de daarvoor aangewezen locaties. Het gebruik van het schild buiten deze situaties is niet toegestaan.
  • Houd je te allen tijde aan deze regels om ervoor te zorgen dat het gebruik van een schild bij Nerf wars veilig en eerlijk blijft. Bij vragen kun je altijd terecht bij de staff.
5.4 Melee wapens
  • Het gebruik van een melee wapen sluit het simultaan gebruik van een blasters uit. Switchen tussen een pistol en een melee wapen is toegestaan, maar mogen nimmer simultaan in de hand gehouden worden.
  • Het gebruiken van een schild is toegestaan i.c.m. met een melee wapen. Zie de regels voor 5.3 Schilden.
  • Alle melee wapens moeten voor gebruik altijd worden getest door het mod team.
  • Met melee wapens mogen geen stekende beweging gemaakt worden, enkel ‘slaande’ bewegingen

Merk

Type

Toegestaan

Opmerkingen

NERF

Zombie Strike Strike Blade

Ja

Zombie Strike Brainsaw

Nee

Te veel (hard) plastic elementen

Zombie Strike Wrench Axe

Nee

Te klein / risico op gooien

Zombie Strike Z-Bar

Ja

Zombie Strike Foam Machete

Nee

Te klein / risico op gooien

N-Force Battlemaster Mace

Ja

N-Force Warlock Axe

Ja

N-Force Klaw Hatchet

Nee

Te klein / risico op gooien

N-Force Vendetta Sword

Ja*

*Mits 1 zwaard gebruikt wordt

N-Force Vantage Sword /

Marauder

Ja

Dungeons & Dragons Xenk’s

Sword / Holga’s Greataxe

Nee

Hard plastic onderdelen

Fortnite Harvesting Tools 

(Rift Edge / Axeroni)

Nee

Hard plastic onderdelen

Worker

Katana PU Foam Sword

Nee

Te hard / scherpe randen

Dagger Melee Sword

Nee

Hard / PLA

Buzz Bee

Michonne’s Katana

Ja

N/a

Zing

Zax Axes

Ja

X-Shot 

Foam Sword

Ja

 

Bovenstaande lijst is een work-in-progress. Staat jouw melee wapen er niet tussen? Controleer altijd met de Moderators of je deze mag gebruiken!

6. Blasters & munitie

6.1 Kleur en uitstraling
Silhouette

Houdt bij het customizen van je blaster rekening met het silhouette. Mede-spelers, mods en hobby enthousiasten herkennen allicht het type blaster en kit dat je gebruikt. Maar voor mensen van buiten de hobby lijkt alles op een vuurwapen!

Bodykits & kleuren

Een ander feit om goed toe te passen is dat je blaster maximaal 30% zwart mag zijn en een oranje muzzle/tip moet hebben. Zie voorbeelden ter indicatie hieronder, magazijnen zijn bij deze niet inbegrepen. Dit is vooral van toepassing bij het customizen van je blaster.

1: Deze blaster bevat teveel zwart: de stock, rail, grip, body, foregrip, muzzle, barrel en tip zijn allemaal zwart. Deze blaster zal niet toegestaan zijn tijdens zaalwars. Voor airsoft locaties kan een uitzondering gemaakt worden op case-to-case basis. Neem contact op met de moderators.
2: Deze blaster heeft slechts enkele zwarte elementen: de stock, foregrip en muzzle zijn zwart. De body, tip, barrel zijn oranje. Deze blaster is toegestaan tijdens zaalwars.
3+4: Deze blasters hebben geen zwarte elementen maar zijn overgroot oranje / transparant.

High-performance blasters (Non-NERF)

De markt en populariteit van high-performance blasters is enorm toegenomen de laatste jaren. Mocht je overwegen een ‘pro’ blaster als deze aan te schaffen kijk dan goed naar de kleur verhoudingen. Voorbeelden van toegestane blasters:

Voorbeelden van NIET toegestane blasters (zwart, replica van bestaande voorwapens of silhouette – of een combinatie van deze factoren):

6.2 Testen
  • Elke blaster waarvan de deelnemer niet met zekerheid en betrouwbaarheid weet in welke klasse die valt dient te worden getest. Er is voorkeur voor testen voor de aanvang van het eerste spel, maar in ieder geval voor het eerste in spel gebruik van de blaster.
  • Een volwaardige test bestaat uit 5 foutloze lezingen van de meetapparatuur. 
6.3 Primary / secondary

Het belangrijkste onderscheid tussen een primary en secondary blaster ligt in de rol en het beoogde gebruik ervan. De primary is de belangrijkste blaster, terwijl de secondary blaster fungeert als een back-up of alternatieve optie. Het precieze onderscheid kan echter variëren afhankelijk van de specifieke context, zoals gamemode of dart type. Kenmerkende verschillen tussen primary en secundary blasters zijn o.a.: munitie capaciteit (CAP), snelheid (FPS), vuursnelheid (RoF), vuurmodi (auto/semi-auto).

Vuistregel voor een toegestane combinatie is dat je een balans zoekt tussen je primary en secondary . Enkele voorbeelden van deze combinaties:

NERF Rival Perses / NERF Rival Kronos
Perses: ▲ RoF (flywheeler), ▲ CAP (200+), ≈ FPS (+/- 100)
Kronos: ▼ RoF (springer), ▼ CAP (5), ≈ FPS (+/- 100)

Worker Harrier / Worker Nightingale
Harrier:  ▼ RoF (springer), ▲ CAP (magazijnen), ▲ FPS (150+)
Nightingale (Auto-kit): ▲ RoF (flywheeler), ▲CAP (magazijnen), ≈ FPS (110+)

Dart Zone Nexus Pro / ZWQ S200 Fire Rat
Nexus Pro: ▼ RoF (springer), ▲ CAP (magazijnen), ▲FPS (150+)
Fire Rat: ▼ RoF (springer), ▲ CAP (magazijnen), ≈ FPS (+/- 130)

Er zijn geen harde uitzonderingen, maar het gebruiken van een primary als een Perses met een Proton Pack als secondary is niet toegestaan. Of twee full-auto Nightingales. Gebruik je gezond verstand, houd een event voor iedereen leuk en bij twijfel: raadpleeg de moderators.

6.4 Types
  • Springers
    Blasters die een door spierkracht ingedrukte en veer aangedreven zuiger gebruiken voor het lanceren van projectielen.
  • AEB 
    “Automatic Electric Blaster” Blasters die een door elektriciteit ingedrukte veer aangedreven zuiger gebruiken van het lanceren van projectielen
  • Flywheel
    Blasters die elektrisch aangedreven vliegwielen gebruiken voor het lanceren van projectielen.
  • Stringer
    Blasters die elastiek gebruiken voor het lanceren van projectielen.
  • HPA/LPA/CO2
    Blasters die HPA, LPA of CO2 gebruiken voor het lanceren van projectielen. Deze vallen volgens de Nederlandse wet niet onder de categorie “speelgoed” en zijn daarom niet toegestaan tijdens onze wars.
  • Blaaspijpen
    Blasters die lucht uit de longen gebruiken voor het lanceren van projectielen. Zijn niet toegestaan aangezien het onmogelijk is herhaalbare fps tests te doen voor veiligheid.
6.5 Classificering

Blasters worden in verschillende klassen ingedeeld aan de hand van de volgende eigenschappen:

Klasse

Type

FPS (Max)

Ammo (Max)

Voorbeelden

1

a. Single Shot 

(Single shot / single projectile)

<130

N/a

Jolt, Knockout

b. Shotgun

(Single shot / multiple projectiles)

Sledgefire, Trilogy, Atlas

c. Springer

(Single shot / magazijn)

Strongarm, ZWQ S200,

Rival Kronos.

d. Flywheeler

(Semi-auto / magazijn)

Ultra Two, Nightingale, Rival Charger

2

Flywheel (Magazine fed, semi-auto)

<200

200

Stryfe, OFD Quick, Tempest

Flywheel (Magazine fed, auto)

<200

200

Nightingale (Auto-kit), Ultra Select, DZ MK-3

Flywheel (Full-auto, hopper)

<150

300

Nemesis, Perses, Proton Pack

3

AEB

<200

200

Stampede, CW 76

4

Springer

=/<150

200

Retaliator, DZ Villainator

5

Springer

>150

100

Worker Swift, DZ Tomcat, DZ Nexus Pro

6*

HPA/LPA/CO2/ Blaaspijpen*

N/a

N/a

MotoBlitz, NIRODHA Bullpup

* Deze zijn op dit moment niet toegestaan.
** Sommige blasters zijn d.m.v. het wisselen van de veer te tunen naar ene lagere / hogere fps. Deze dient van te voren getest te zijn.
***Bovenstaande lijst is een work-in-progress. Staat jouw blaster type er niet tussen? Controleer altijd met de Moderators of je deze mag gebruiken!

6.6 Munitie
  • Geen FVJ (Full Vinyl Jacket) darts: dit zijn darts met harde koppen die je bijvoorbeeld bij Action of AliExpress kunt kopen, en meestal zeer goedkoop zijn. Deze zijn verboden omdat de harde kop teveel pijn doet als hij iemand raakt en bepaalde flywheel blasters ernstig kan beschadigen.
  • Er is een gedeelde verzameling darts (dart pool) aanwezig bij zaal wars, die bestaat uit: Short darts (Worker Gen3’s), Full length darts (Elite darts), Rival balletjes (X-Shot) en Mega darts (Nerf).
  • Gebruik je andere ammo types, zelfgemaakte of niet-officiële ammo? Altijd even laten testen door de staf.

Merk

Type

Classificatie

Toegestaan

Nerf, X-Shot, Boomco

Elite, X-Shot, Straws, HIR, Chaos, Vortex, Ultra, Hyper

Light

Ja

Mega

Medium

Ja

Mega XL, Rocket

Heavy

Ja

Worker, Dart Zone, Game Face, Jet Blaster etc.

Half-Length

Light

Ja

Zing

Z-Ammo Arrows

Heavy

Overleg met mods

Homemade

Sockbomb

Throwable

Ja

T-238

Grenade / V2 / Flashbang

Throwable

Nee

Classificatie:
Light: standaard
Medium: schild piercing / penetratie darts
Heavy: schild vernietigers / explosieven / throwables

*Bovenstaande lijst is een work-in-progress. Staat jouw munitie type er niet tussen? Controleer altijd met de Moderators of je deze mag gebruiken!

 

7. Airsoft locaties

7.1 Kleding & bescherming
  • Milsim kleding is toegestaan op de locatie (zie 5.2 Kleding), kleed je echter om op de locatie! Ga niet over straat in volledige camouflage.
  • Draag stevige schoenen: de ondergrond is ongelijk en/of bevat obstakels.
  • Draag stevige kleding: het terrein bevat obstakels en objecten die schade kunnen veroorzaken aan je kleding of lichaam.
  • Oogbescherming/”Eye-Pro” is verplicht, geen uitzonderingen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een minimaal een vuurwerkbril.
  • Gezichtsbescherming/”Face-Pro” is verplicht voor iedereen. Geen uitzonderingen! Denk hier aan een mesh-gezichtsmasker of een paintball-masker. Deze zijn breed te verkrijgen via internet – of informeer bij andere leden of ze er eentje te leen hebben.
  • Mocht je oogbescherming om welke reden dan ook af vallen, dan telt dit als een hit. Bedek direct je ogen en kijk naar de grond. Pas als je weer oog bescherming op hebt mag je weer deelnemen aan het spel. Steek eventueel je hand omhoog en roep om een Moderator om je te assisteren.
  • In de arena draag je ten alle tijden oogbescherming. Pas als de marshall/game-master/moderator het signaal geeft mag je jouw bescherming afdoen.
7.2 Blasters & blaster-discipline
  • Elke blaster op lokatie dient vooraf te worden getest op een chronograaf. Wij hanteren een 160fps limiet, hierbij blijft het overgrote merendeel van de mainstream dart-types onder de wettelijke limiet van 1.2 joule.
  • Buiten de arena wordt er niet geschoten met blasters, alleen op de daarvoor aangewezen chronograaf lokatie.
  • Buiten de arena mag er geen magazijn in je blaster zitten, en dient deze de-primed te zijn/uit te staan, richt ook je blaster niet op een omstander of mede-speler. Je blaster mag pas geladen worden zodra je in de arena bent.
  • Probeer binnen 5 meter ‘pang’ te roepen, binnen 3 meter is dit verplicht.
  • Schiet niet op een speler die met zijn hand(en) omhoog loopt.